07 януари 2017

Иван - на Бога мил

Храм "Св. Петка" в с. Пенкьовци
На 7 януари,  според следвания от Българската православна Църква календар,  се чества Събор на свети Иоан, Предтеча и Кръстител Господен. В българския народен говор името Иоан е станало Иван, а от староеврейски значението на това име е "На Бога мил".

На следващия ден, след празника на свето Богоявление, Църквата още от най-първите си времена извършва празника на събора на честния и славния пророк Иоан, Предтечата и Кръстител на Господа. И напълно подобаващо е да се почете със специален празник този, който послужил на тайнството на Божественото кръщение, като възложи ръката си върху главата на Владиката на всички.

След празника на Кръщението Господне, съборно се почита и се прославя с песнопения Кръстителят.  Думата  "събор" означава, че народът се събира в църквата, за да извърши богослужение в чест и за похвала на прославяния велик Предтеча и Кръстител Иоан.

Такъв събор се е извършвал и се извършва във всички православни храмове по земята, но с особена тържественост се извършва в храмовете, които са посветени на името на Кръстителя, както това било
- в неговия храм до реката Йордан, на мястото, на което той кръстил Христа;
- в  Севастия, където той бил погребан, след като Ирод го убил;
- в Антиохия, където най-напред била донесена дясната му ръка от свети евангелист Лука;
- в Цариград, където впоследствие тази ръка била пренесена от Антиохия и където с особена тържественост се празнувал съборът на Кръстителя, тъй като неговата ръка била донесена в самото навечерие на светото Богоявление, когато става освещаването на водата: сякаш тогава сам Кръстителят дошъл невидимо на освещението на водите и голяма радост и ликуване изпълнили царя и целия народ.

Затова тогава на следващия ден, след Богоявление Господне, с голяма тържественост бил отпразнуван съборът на Кръстителя и продължил да се празнува така.

И ние с духовна радост празнуваме събора на великия Предтеча и Кръстител Иоан, като го молим да умолява за нас Владиката Христа, да ни събере Той в тържествуващата църква, във вечния неръкотворен храм на небето, където да чуваме гласа на празнуващите и да извършим празненство в чест на вечното явяване на Бога. И там да се насищаме с Христа чрез съзерцанието на Божието лице, което Той явно показва на Своите светии, и да славим с всички небесни ликове Отца и Сина и Светия Дух, во веки, амин!

Св. Иоан Предтеча възпоменаваме няколко пъти в годината:
 - на 7 януари - Събор на св. пророк Йоан Кръстител (Ивановден) - денят след Кръщение Господне (Богоявление)
 - на 23 септември - Зачатие на св. Иоан Предтеча
 - на 24 юни - Рождение на св. Иоан Кръстител (Еньовден)
 - на 29 август - Отсичане главата на св. Иоан Кръстител (Строг пост)
 - на 24 февруари - Първо и второ намиране честната глава на св. Иоан Кръстител.
 - на 25 май - Трето намиране честната глава на св. Иоан Кръстител

Всеки вторник през годината е също посветен на неговата памет.

Честито да името на всеки кръстен на св. Йоан Кръстител и Предтеча Господен!


Молитва към св. Иоан Предтеча


Кръстителю Христов, проповедниче на покаянието!
Не презирай мене, който се кая, но заедно с небесните воинства моли се на Господа за мене недостойния, който паднах в много грехове и се измъчвам от бурните помисли на моя ум.
Изпълнен съм със зли дела и няма край моят греховен навик, умът ми е прикован към земните неща.
Що да правя, не зная, и при кого да отида, за да бъде спасена душата, освен при тебе, свети Иоане, едноимен на благодатта, защото зная, че ти пред Господа след света Богородица си най-велик измежду всички родени на земята.
Ти се удостои да се докоснеш до главата на Царя Христа Божия Агнец, Който взе греховете на света,
моли го за моята грешна душа, та поне отсега да понеса благото Му иго и да получа наградата с последните.
О, Кръстителю Христов, досточтими Предтече, последни пророче, първи мъчениче, наставниче и учителю на чистотата и ближни Христов приятелю!
Тебе моля, при тебе прибягвам: не ме отхвърляй от твоята закрила, но подигни мене, падналия в много грехове. Обнови душата ми чрез покаяние, като с второ кръщение.
Очисти мене осквернения от греховете и ми помогни да вляза в небесното Царство, дето нищо нечисто не влиза. Амин.

Богоявление


Според следвания от Българската православна Църква календар на 6 януари се празнува Къщението на Господ Иисус Христос.

Изпълнявайки волята на Небесния Си Отец, когато Иисус Христос навършил 30 години, Той дошъл от Назарет на река Йордан, за да се кръсти от Предтечата Йоан.

Когато Иисус излязъл от водата, Дух Светий слязъл върху Него като гълъб и от небесата се чул гласът на Бог Отец: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение. В памет на това събитие празникът е наречен и богоявление, защото за пръв път Бог явява Себе Си в три лица.

Явилият се в плът чрез Дух Свети и Дева Мария Господ се кръщава във водата и в този момент се явява Дух Свети като гълъб, а от небето се чува гласът на Бог Отец.

Такова е евангелското събитие, дало основание на празника Богоявление и Кръщение Господне.

В днешните, най-вероятно, последни времена, предсказани още в Откровението на св. Йоан Богослов, определящи се като християни хора са отвърнали глава от Господ Иисус Христос, сина Божий и Светата Троица и пред погледа на духовни лица с радост участват в театрално пресъздадени народни традиции при пълно отсъствие на Господ.

Когато се празнува Христовото Рождество срещат Коледа, а когато се празнува Кръщението Господне, играят хоро в ледени води и под съпровод на гайди „спасяват” светия Кръст. И както на Рождество е забравен Рожденика, така  на Богоявление са забравени Кръщелникът и светата Троица.

По телевизора цял ден облъчват православно безпросветните си зрители с кадри на мъже в ледените води на река, че и музиката при тях. Казват, че преди да се впуснат в „патриотичното” деяние на играене на българско хоро в ледена вода, мъжете поемали загряващи течности, някои в такива количества, че да им се замае главата. Дали е така могат да потвърдят очевидците и участниците. Но това си е част от утвърдилата се в последните времена народна традиция кръщението на дете в семейството преди всичко да е повод за обилна почерпка (като за абитуриентския бал на същото това дете, например).

Ритуалът не е скаран с православния канон, изпълнява се навсякъде по света, където има православни. Народната традиция го е заредила и със смисъл, който изобразява тайнството Кръщение.

 „Студената вода е смъртта, скокът в нея е доброволното умиране, излизането е пресътворяването, изнасянето на кръста е очистеното от първородния грях човешко естество и новия живот в Църквата. Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся!”, го обясни накратко във Фейсбук популярният блогър Иван Стамболов – Сула и предизвика разпален дебат.

И макар да беше цитирал популярния стих от Посланието на св. апостол Павел до галатяни "всички, които в Христа се кръстихте, в Христа се облякохте"  (Гал 3. 27), 
разговор за вярата, за греха и покаянието, за Спасителя, Който в този случай е повод за празника като Кръщелник, с много малко изключение не последва.