Страници

07 януари 2017

Богоявление


Според следвания от Българската православна Църква календар на 6 януари се празнува Къщението на Господ Иисус Христос.

Изпълнявайки волята на Небесния Си Отец, когато Иисус Христос навършил 30 години, Той дошъл от Назарет на река Йордан, за да се кръсти от Предтечата Йоан.

Когато Иисус излязъл от водата, Дух Светий слязъл върху Него като гълъб и от небесата се чул гласът на Бог Отец: Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение. В памет на това събитие празникът е наречен и богоявление, защото за пръв път Бог явява Себе Си в три лица.


Явилият се в плът чрез Дух Свети и Дева Мария Господ се кръщава във водата и в този момент се явява Дух Свети като гълъб, а от небето се чува гласът на Бог Отец.

Такова е евангелското събитие, дало основание на празника Богоявление и Кръщение Господне.

В днешните, най-вероятно, последни времена, предсказани още в Откровението на св. Йоан Богослов, определящи се като християни хора са отвърнали глава от Господ Иисус Христос, сина Божий и Светата Троица и пред погледа на духовни лица с радост участват в театрално пресъздадени народни традиции при пълно отсъствие на Господ.

Когато се празнува Христовото Рождество срещат Коледа, а когато се празнува Кръщението Господне, играят хоро в ледени води и под съпровод на гайди „спасяват” светия Кръст. И както на Рождество е забравен Рожденика, така  на Богоявление са забравени Кръщелникът и светата Троица.

По телевизора цял ден облъчват православно безпросветните си зрители с кадри на мъже в ледените води на река, че и музиката при тях. Казват, че преди да се впуснат в „патриотичното” деяние на играене на българско хоро в ледена вода, мъжете поемали загряващи течности, някои в такива количества, че да им се замае главата. Дали е така могат да потвърдят очевидците и участниците. Но това си е част от утвърдилата се в последните времена народна традиция кръщението на дете в семейството преди всичко да е повод за обилна почерпка (като за абитуриентския бал на същото това дете, например).

Ритуалът не е скаран с православния канон, изпълнява се навсякъде по света, където има православни. Народната традиция го е заредила и със смисъл, който изобразява тайнството Кръщение.

 „Студената вода е смъртта, скокът в нея е доброволното умиране, излизането е пресътворяването, изнасянето на кръста е очистеното от първородния грях човешко естество и новия живот в Църквата. Елицы во Христа крестистеся, во Христа облекостеся!”, го обясни накратко във Фейсбук популярният блогър Иван Стамболов – Сула и предизвика разпален дебат.

И макар да беше цитирал популярния стих от Посланието на св. апостол Павел до галатяни "всички, които в Христа се кръстихте, в Христа се облякохте"  (Гал 3. 27), 
разговор за вярата, за греха и покаянието, за Спасителя, Който в този случай е повод за празника като Кръщелник, с много малко изключение не последва.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.