09 април 2017

Ангели пазят великденските яйца на Ирена Соколова

Председателят на Жени ГЕРБ спазва традицията и ритуалите, научени от нейната баба

Тази година до великденските яйца в нашия дом ще има и цветнокож ангел. Имам богата колекция от фигурки и различни изображения на ангели - рисевани и бродирани, но последното попълнение са две фигурки, които купих от Аржентина и едната от тях е на тъмнокож ангел. Винаги за Великден боядисваме пъстри яйца. Така е от най-ранното ми детство. Първите ми спомени са някъде от 4-5-годишна възраст. Преди Великден това беше истински ритуал. Обикновено го правехме на двора пред къщата на баба. С нея, със сестра ми и братовчедките първо събирахме листенца и цветчета и всяка от нас се стараеше да откъсне най-красивите. После ги прикрепвахме към сварените яйца и ги увивахме в чорап, а сетне ги потапяхме в боите. Обикновено най-красиви ставаха яйцата с детелинки. Намирали сме даже четирилистни. Най-красиви ставаха яйцата на тази от нас, която е откъснала най-хубавите листчета и цветя.




Сама започнах да боядисвам яйца, когато станах семейна и се отделих от родителите си. В нашето домакинство правех всичко, което бях научила от баба, но и вече по-модерни неща. По същия начин, както го правеше баба и аз съм предавала традицията на моите деца. С тях също ритуално събирахме листенца и цветенца преди да боядисваме яйцата, но се появиха и пъстрите лепенки. Правех им и яйца с първите букви на техните имена като първо се рисуват с восък или парафин върху горещото яйце, а после то се потапя в боята. Винаги обаче първо боядисваме червено яйце, което всяка година запазваме пред иконата на Божията майка. С това яйце на Великден се червят бузките на децата, за да са румени и здрави, а на челото им се прави кръст, за да е силна вярата им и да се радват на Божията благодат. Омагьосващо е как вярата в Бога се предава на децата през забавлението. Това е най-финия път, който може да се прокара до сърцето на едно дете, така че то да може да повярва в чудото на Възкресението.
Хубав спомен за добро са и декоративните великденски яйца, които правят деца от пернишкото 9-те училище. През последните седем години в навечерието на Великден те организират великденски благотворителен базар в подкрепа на някое нуждаещо се дете. Винаги съм откликвала на поканата им да участвам, а когато не съм успявала съм молила някой да го направи от мое име и затова обичам тези яйца и сувенири, направени с добро сърце от деца за деца .

Позволявам си да отбележа, че и организациите на Жени ГЕРБ в цялата страна, с които съм ангажирана като председател от три години, правят шарени яйца и с великденски зайчета и козунаци ги подаряват на бедни хора и деца в нужда, за да ги зарадват за празника, но това е само един момент от поредицата благотворителни инициативи, които имаме през цялата година. Някои от дамите приготвят и домашни козунаци, защото те са много по-вкусни от серийното производство. Аз самата още не съм се опитвала сама да омеся козунак. За сега разчитаме на моята свекърва, която е много изкусна майсторка и аз не дръзвам да се конкурирам с нея.

На Великден винаги се събираме голямата фамилия и сме заедно на празника. Много хора приемат празниците само повърхностно и рядко се замислят по-дълбоко върху духовните истини, които ни предават те, върху фактите и събитията, които празникът отбелязва. Тази идея за празника, която свързваме със семейството, с подаръците и с масата е външната и повърхностната. Основата и първоизточникът на празника е съществуването на човека чрез Бог. С Възкресението на Иисус Христос настъпва времето на спасението на хората и възможността да получават опрощение за греховете си и това е същността на празника.

Записа: Руми Борисова

standartnews.com

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.