07 март 2012

Градска легенда разказва как миньорите поправяли самолет

Градска легенда свързва пернишката Баба Мина и със самолетостроенето. Уникален полилей във фоайето на Минната дирекция е доказателство за твърденията. Крушките на лампиона, монтиран в сградата преди откриването й, светят и днес. Миньори разказват, че в началото на миналия век пернишката Мина подарила на негово величество цар Борис III аероплан. Никой в Перник не се съмнява, че градът е създаден от Мината. След като рудничарите са дали началото на първата в страната гражданска духова музика, поставили са основите на театралното изкуство, построили са храм, защо да не са подарили и самолет?! Мината е превърнала селцето в град. Благодарение на Мината тука за пръв път в България електрическата енергия е била използвана за осветление още през 1895 година.

И сега миньори-ветерани, някои от които още са между нас, разказват, че в началото на XX-ти век тогавашното ръководство на Мини - Перник подарило на царя самолет. Не е много ясно дали машината е била за царя или за армията, но въздушната армада на България се е командвала от властелина, така че е все едно. Аеропланът нещо не сработил, затова докарали перката в Машинната служба, за да бъде нагласена. Как е изглеждало съоръжението на тогавашните майстори с бели беневреци, можем само да гадаем. Какво са се опитвали да направят - също. За щастие обаче от Германия дошла нужната машинна част и за минните специалисти отпаднало задължението да поправят перката, барабар с мотора. Легендата не уточнява как от съоръжението е станало полилей. Но тъй като тогава службата е била машинно-електрическа, вероятно обяснението е лесно.

Официалната версия за полилея-перка е малко по-различна. Запознати с историята на Мината и на Минната дирекция твърдят, че полилеят е подарен от тогавашната българска самолетна ескадрила. Крушките са монтирани на самолетната перка. Част от лампиона е и моторът на аероплана. Твърди се още, че бил сложен в сградата преди официалното й откриване. Запазена е и една фотография, която показва истинско авио-шоу над Дирекцията в деня на откриването й през 1932 година.

14-Септември-2009

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.