Икона от притвора на стария храм в Църногорския манастир „Свв. Козма и Дамян” над брезнишкото село Гигинци |
По календара на Българската православна църква на 9 декември се чества зачатието на св. Анна, когато тя заченала Пресвета Богородица.
Вселената празнува днес Анниното зачатие,
дадено от Бога, защото тя роди родилата не изказано Словото.
(Кондак)
Днес оковите на безчадието се развързват,
защото Бог, като чу Иоаким и Анна, повече от надеждата,
явно им обеща да се роди Отроковицата, от която се роди Сам Неописаният,
Който, станал Човек, повели на ангелите да й викат:
радвай се, благодатна, Господ е с тебе. (Тропар)
Църквата почита света Анна няколко пъти в годината: на 25 юли - денят на успението й, на 8 и 9 септември - когато се празнува Рождеството на Пресвета Богородица се възпоминават и нейните родители - свв. Иоаким и Анна и на 9 декември, днес, когато почита Зачатието на Пресвета Богородица от св. Анна.
По молитвите
на преподобните и богоносни наши отци,
Господи Иисусе Христе, Боже наш,
помилуй нас.
Амин.
Нашият Господ и Бог, желаейки да създаде за Себе Си жива Църква и свят Дом за Своето пребиваване, изпратил Своя Ангел при праведните Иоаким и Анна. От тях Той пожелал да подготви Своя Майка по плът и предвъзвестил на бездетната и неплодна Анна за зачатието и раждането на Девата от нея.
Така Светата Дева Мария била зачената и родена по обещание от Бога, макар и чрез плътско съединение. Защото само един Господ и Бог Иисус Христос се родил от Пресветата Дева Мария без мъж и без брак, неизречено и неизказано, от Дух Свети, родил се съвършен Бог и съвършен Човек. Господ, за Своето въплъщение в съвършенство, възприел всичко необходимо за човешкото естество, както изначално сътворил и създал и самото човешко естество.
Някои казвали, че Пресветата Дева се родила след седем месеца - и без мъж, но това е неправилно. В действителност, тя се родила след девет месеца и по пътя на човешкото съединение.
Празненството в чест на Зачатието се чества в пречестния храм на Пресветата наша Владичица Богородица, намиращ се в Евораний, близо до светата велика Църква.
Подробно сказание за зачатието и раждането на Пресвета Богородица се намира в житието на светите Богоотци Иоаким и Анна под датата 9 септември.
Веселието на праведните Богоотци Иоаким и Анна в Иерусалимския храм и живата им благодарност към Бога, освободил ги от неплодството и снел от тях укора на ближните, било и начало на празнуването на Зачатието.
В Заченалата се не само праведните родители, но и целият свят имал верен залог за изкуплението, защото Нейното зачатие се извършило по особен благодатен Божий промисъл.
Началото на църковното празнуване на Зачатието на Пресвета Богородица е трудно да се определи с точност, поради недостиг на писмени паметници, но може с достоверност да се предполага, че то започнало още в древни времена; тъй като всички обстоятелства от живота на Божията Майка били важни и свещени за древните православни християни.
В VII в. преподобни Андрей Критски, в деня на Зачатието на Божията Майка написал канон и беседа.
Денят на Зачатието е отнесен към 9 декември, защото този ден е девет месеца преди деня на Рождеството на Пресвета Богородица.
В Константинопол празненството в чест на Зачатието на Пресвета Богородица на този ден било отпразнувано в Еворании, според друго четене, Урании, близо до храма “Света София”. Тук храмът на Пресвета Богородица бил построен от един сенатор още при Константин Велики. (Свеготорски манастир "Свети Великомъченик Георги - Зограф")
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.