18 януари 2015

Сурвакари vs. кукери

Сурва е марка. Сурва, както се казва на модерен език, е бранд. Явно обаче не е направено достатъчно, за да е така. Покрай отразяването на народния празник из пернишките села в нощта на 13 срещу 14 януари и тази година репортерите непрекъснато обясняваха, че маскираните били кукери.

Има маскирани, които наистина са кукери, но те са по други краища на България и правят обичая си по друго време на годината – пред пролетно. Те са гости и на ежегодния международен маскарад в Перник. Затова в класирането, което се прави от компетентно жури, има отделна категория за сурвакари и отделна – за кукери.

А тази година се срещна даже обяснение, че понеже празникът бил Сурва, на кукерите в Пернишко им викали сурвакари. Ти да видиш, интерпретация.

Заради местния патриотизъм, но още повече заради компетентността, е редно да сме по-прецизни, когато разказваме за това най-ярко за Перник събитие, забелязано даже от Нейшънъл Джиографик и превърнато в топ световна зимна туристическа дестинация.

Заради модерните времена, в които живеем, се налага хората, от които това зависи да превърнат Сурва наистина в бранд и да не се бърка с Кукурландия, например,. Най-малкото, защото повече от 5 години Перник е неоспорима карнавална столица на Европа. Освен марка и символ на Перник, Сурва и сурвакарите могат да са истински целогодишен туристически продукт, а фестивалът на маскарадните игри да излезе от рамките на мероприятие на художествената самодейност и канона на традицията и да е истински градски карнавал, привлекателен и за тези, които определят себе си като градски хора.

За гостите по време на фестивала, и особено за тези, които идват за първи път, зрелището е интересно. Но постоянната публика отдавна негодува, че гледа едно и също. В същото време далече от сцената, на която е журито самата публика участва в маскарада и празнува с маскираните. Формално събитието си е станало на градски карнавал, който се нуждае от модерен мениджмънт така че и да носи печалби.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.